CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Assalamualaikum

untuk pengetahuan anda
segala posting yang di terbitkan di dalam blog ini
adalah sumber/artikel/cerita dari mailbox saya yang telah
dikongsi oleh rakan rakan group

jadi..janganlah anda menuduh saya mengambil,mengedit dan selain nya dari mana mana fakta
kerana niat saya hanya untuk berkongsi sumber/artikel/cerita
yang telah saya baca

harap maklum

ikhlas
sweetmiko

Khamis, 28 Oktober 2010

DOA PENGHILANG KESUSAHAN DAN KESEDIHAN HATI

DOA PENGHILANG KESUSAHAN DAN KESEDIHAN HATI
 
Ibnu Mas’ud r.a meriwayatkan, bahwa Rasulallah saw bersabda yang artinya: Siapa yang ditimpa kesusahan (sumpek) dan kesedihan, lalu membaca doa (seperti di bawah), niscaya Allah akan menghilangkan kesusahan dan kesedihan serta akan menggantikanya dengan kegembiraan. Doa tersebut adalah :
 
اللهم إني عبدك وابن عبدك ناصيتي بيدك ماض في حكمك عدل في قضائك اسألك بكل اسم هو سميت به نفسك او علمته احدا من خلقك او استأثرت به فى علم الغيب عندك ان تجعل القرآن العظيم ربيع قلبي ونور بصري وذهاب همي وغمي.
 
Allaahumma innii ‘abduka, wabnu ‘abdika, naashiyatii biyadik, maa dhin fiyya hukmuk, ‘adlun fiyya qodhoouk. Asaluka bikullismin huwa sammaita bihi nafsak, au allamtahu ahadan min khalqik, awis ta’tsarta bihi fii ‘ilmil ghobi indak, an taj’alal quraanal ‘adhiima robiia’ qalbii, wa nuuro bashorii, wa dhahaaba hammii wa ghommii.
 
Artinya:
Ya Allah, sesungguhnya aku ini hamba-Mu, anak hamba-Mu, ubun-ubunku (nasib/nyawaku) terletak di tangan-Mu, bagiku berlaku hukum-Mu, takdir-Mu yang berlaku atasku adalah adil. Aku mohon kepada-Mu dengan seluruh nama sebagaimana Engkau menetapkan (dan menamakan) Dirimu Sendiri, atau nama yang Engkau turunkan dalam kitab-Mu, atau nama yang pernah Engkau ajarkan kepada seseorang dari makhluk-Mu, atau nama yang hanya Engkau saja yang memilikinya dalam ilmu gaib yang Engkau miliki, agar Engkau jadikan Al-Quran yang agung sebagai pelipur hatiku, menjadi sinar mataku dan penghilang kesusahan serta kesedihanku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan