CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Assalamualaikum

untuk pengetahuan anda
segala posting yang di terbitkan di dalam blog ini
adalah sumber/artikel/cerita dari mailbox saya yang telah
dikongsi oleh rakan rakan group

jadi..janganlah anda menuduh saya mengambil,mengedit dan selain nya dari mana mana fakta
kerana niat saya hanya untuk berkongsi sumber/artikel/cerita
yang telah saya baca

harap maklum

ikhlas
sweetmiko

Khamis, 28 Oktober 2010

DOA PILIHAN

DOA PILIHAN

Doa Ketika Hilang Barang



  Doa Selamat Dari Perasaan Dengki
 "Ya Tuhan kami, ampunilah dosa-dosa kami dan dosa-dosa saudara-saudara kami yang telah mendahului kami dengan membawa iman, dan janganlah Engkau membiarkan kedengkian dalam hati kami terhadap orang-orang yang beriman. Ya Tuhan kami, sungguh Engkau Maha Penyantun lagi Maha Penyayang." (QS. Al-Hasyr: 10).
Penjelasan:
Dalam Al-Quran dikisahkan, bahawa doa di atas dibaca oleh orang-orang beriman yang mengikuti perjuangan salaf as-Shalih dari kalangan Muhajirin dan Ansar. Mereka memohon agar tetap melanjutkan serta meneladani kesalihan, semangat jihad dan kesucian hati mereka.
 
Doa Memohon Ampun Untuk Ibu Bapa


"Ya Allah! Ampunilah aku dan kedua ibu bapaku, rahmatilah keduanya sebagaimana mereka telah memeliharaku di masa kecilku. Ya Allah! Ampunilah sekalian orang Muslimin dan Muslimat, begitu juga sekalian orang mukminin dan mukminat, berilah kami (waktu berada) di dunia ini kebaikan (kesenangan), ketika di akhirat juga kebaikan (kesenangan) dan peliharalah kami dari azab neraka."
 
Doa Ketika Bermimpi Yg Tidak Baik
Allaahumma innii a;uudzu bika min 'amalisy syaythaani, wa sayyi'aatil ahlaami
"Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari perbuatan syaitan dan dari mimpi-mimpi yang buruk "(HR. Ibn as-Sani)
 
Doa Memohon Kesembuhan


"(Ya Tuhanku), sesungguhnya aku telah ditimpa penyakit dan Engkau adalah Yang Maha Penyayang di antara semua penyayang". (QS. 21:83)
 
Doa Kelapangan Hati


 "Ya Tuhan, lapangkanlah dadaku, mudahkanlah segala urusanku, dan lepaskanlah kekakuan lidahku, agar mereka mengerti perkataanku." (QS. Thâha: 27)
Penjelasan:
Al-Quran mengisahkan, bahawa doa tersebut dibaca oleh Nabi Musa a.s. ketika mendapat perintah dari Allah Swt. agar menyampaikan risalah kepada Fir'aun. Dan akhirnya Allah Swt. mengabulkan permintaan Nabi Musa a.s.
 
Doa Memohon Perlindungan Dari Banyak Hutang


  "Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari kesusahan dan kedukaan. Aku berlindung kepadaMu dari lemah kemahuan dan kemalasan.Aku berlindung kepadaMu dari sifat pengecut dan bakhil. Dan aku berlindung kepadaMu dari banyak hutang dan kezaliman manusia."
Penjelasan:
Rasulullah S.A.W berasa hiba mendengar rintihan Abu Umamah yg hidup dalam kemiskinan dan banyak hutang, lalu berkata " "Mahukah kamu kuberikan beberapa kalimat dan mulakan dengan baik kepada setiap hari, nescaya Allah akan melenyapkan kegelisahan dan memberi kelonggaran kepadamu" Kemudian Rasulullah S.A.W membaca kalimat doa di atas dan diamalkan oleh Abu Humamah.
 
Doa Selepas Solat Fardu

“Tiada tuhan melainkan Allah Yang Maha Agung lagi Maha Lemah Lembut, Tiada tuhan melainkan Allah, tuhan ‘arash yang mulia, segala puji bagi Allah, tuhan sekalian alam. Ya Allah, aku bermohon berilah ketetapan rahmatMu, ketetapan pengampunanMu, aku bermohon habuan segala kebaikan, kesejahteraan dan segala dosa. Ya Allah, jangan biarkan dosaku melainkan Engkau ampuninya, jangan biarkan kepayahanku melainkan Engkau lapangkan, jangan biarkan sakitku melainkan Engkau sembuhkan, jangan Kau biarkan keaiban melainkan Engkau tutupinya, jangan biarkan rezeki melainkan Engkau luaskannya, jangan Engkau biarkan ketakutan melainkan Engkau amankannya, jangan Engkau biarkan keburukan melainkan Engkau hilangkannya, jangan Engkau biarkan hajat yang Engkau redhainya dan ada kebaikan untukku melainkan Engkau tunaikannya, wahai Yang Maha Pengasih, perkenankanlah wahai tuhan sekelian alam.”
 
Doa Perlindungan Dari Sifat Malas


 
Doa Penerang Hati


 "Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu,wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku.Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku"
 
 
Doa Untuk Mempelai

 Baarakallaahu laka, wa baaraka 'alaika, wa jama'a bainakumaa fii khairin.
"Semoga Allah memberikan restu kepadamu dan semoga kamu berdua hidup rukun dan bahagia"
 
 
Doa Memohon Agar Sentiasa Bersyukur


"Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu)".
( Surah Al Ahqaaf  ayat 15.)
 
 Doa Ketetapan Iman


"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami setelah Engkau memberi petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisiMu. Sesungguhnya Engkaulah  Tuhan yang sangat banyak pemberianNya
(Surah Al Imran ayat 8)
 
Doa Menuntut Ilmu


 
Doa Dilindungi Dari Keaiban Diri
Rasulullah (SAW) bersabda, “Barangsiapa yang menghendaki Allah tidak membongkar keburukan amalannya di hari kiamat dan tidak membuka kesalahannya, hendaklah ia berdoa setiap kali selepas sembahyang,
“Ya Allah, sesungguhnya pengampunanMu lebih aku harapkan daripada amalanku, sesungguhnya rahmatMu lebih luas dan dosaku. Ya Allah sekiranya dosaku besar di sisiMu maka pengampunanMu lebih besar dan dosaku. Ya Allah sekiranya aku tidak layak untuk mencapai rahmatMu maka rahmatMu layak untuk sampai kepadaku dan melapangkan aku kerana ia meliputi segala sesuatu dengan rahmatMu wahai Yang Maha Pengasih.”
 
Ruqayyah Jibril
 


Doa Menuntut Rezeki 

“Ya Allah, sesungguhnya aku tidak mengetahui tempat rezeki. Aku menuntutnya dengan lintasan hatiku maka aku merantau ke seluruh negeri untuk mencari dan ketika aku mencarinya aku berada di dalam kehairanan. Aku tidak tahu adakah dia ada di tanah lapang atau di gunung sama ada di bumi atau di langit, di daratan atau di lautan. Di tangan siapakah dan dan siapakah. Aku tahu sesungguhnya pengetahuan itu hanya di sisimu dan sebab-sebab ada di tanganMu. Engkaulah yang membahagikannya dengan kelembutanMu dan rahmatMu menjadi penyebabnya. Ya Allah berselawatlah ke atas Muhammad dan keluarganya. Jadikanlah rezekiku luas, mudah menuntutnya, dekat tempat ambilannya. Jangan Engkau beratkan aku menuntut rezeki yang aku tidak mampu mendapatkannya. Sesungguhnya Engkau Maha Kaya untuk menghindari kesukaranku. Aku amat faqir terhadap rahmatMu. Selawatlah kepada Muhammad dan keluarga Muhammad. Limpahilah kurniaMu kepada hambaMu dengan kelebihanMu. Sesungguhnya Engkau mempunyai kelebihan yang agung.”
Doa Memohon Perlindungan Dari Ilmu Yang Tak Bermanfaat
 
"Ya Allah, kami berlindung dengan Engkau dari ilmu yang tidak bermanfaat dan tidak berguna. Dan dari hati yang tidak kusyuk.Dan dari doa yang tidak diendahkan dan dari nafsu yang tidak puas-puas dan tiada kenyang-kenyangnya.Ya Allah, kami berlindung dengan Engkau dari syak wasangka dan dari kemusyrikan dan dari munafiq dan dari keburukan akhlak dan budi pekerti.
 
Doa Memohon Perlindungan Dari Ilmu Yang Tak Bermanfaat 


"Ya Allah, kami berlindung dengan Engkau dari ilmu yang tidak bermanfaat dan tidak berguna. Dan dari hati yang tidak kusyuk.Dan dari doa yang tidak diendahkan dan dari nafsu yang tidak puas-puas dan tiada kenyang-kenyangnya.Ya Allah, kami berlindung dengan Engkau dari syak wasangka dan dari kemusyrikan dan dari munafiq dan dari keburukan akhlak dan budi pekerti.
 
Doa Minta Dipertemukan Dengan Yang Dinanti
Surah Yusuf : Ayat 83 :
Terjemahnya :
"Mudah-mudahan Allah mendatangkan mereka semuanya kepadaku, sesungguhnya Dialah yang Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan