CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Assalamualaikum

untuk pengetahuan anda
segala posting yang di terbitkan di dalam blog ini
adalah sumber/artikel/cerita dari mailbox saya yang telah
dikongsi oleh rakan rakan group

jadi..janganlah anda menuduh saya mengambil,mengedit dan selain nya dari mana mana fakta
kerana niat saya hanya untuk berkongsi sumber/artikel/cerita
yang telah saya baca

harap maklum

ikhlas
sweetmiko

Selasa, 22 Mac 2011

Mandi Wajib

Mandi Wajib

Untuk melakukan mandi wajib yg betul, seseorg itu tidak boleh        
   melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung
   sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi     
   membolehkan seseorg itu meratakan air keseluruh anggota badannya yang zahir.                                                               
                                                                         
   Penolong Pengarah Bahgian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam MAlaysia    
   (JAKIM), Ustaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun,    
   berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam   
   Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat islam yang tidak   
   mengetahui perkara ini.                                              
   "Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi   
   salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota   
   badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yg dilakukan 
   oleh seseorg itu juga turut tidak sah. Itu lah akibatnya jika tidak  
   melakukan mandi wajib dengan betul," tegas beliau ketika ditemui di  
   rumahny di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur.                           
                                                                        
   Mandi wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh   
   dipandang ringan oleh umat islam. Setiap org yg melakukannya mestilah
   mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorg itu
   tidak akan sah.                                                      
                                                                         
   Rukun mandi wajib ada tiga:-                                         
   1. Niat.                                                             
   2. Menghilangkan najis di badan.                                     
   3. Meratakan air keseluruh anggota badan yg zahir.                   
                                                                        
   "Niat mandi wajib: "Sahaaj aku mengangkat hasar besar kerana Allah   
   Taala." Atau                                                         
                                                                        
   " Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala."                        
                                                                         
   Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai 
   ke mana2 bahagian anggota badan.                                     
                                                                         
   "Bagi puan2 yg habis haid, niat mandi wajib ialah: " Sahaja aku      
   menggangkat hadas haid kerana Allah Taala."                          
   Manakala bagi puan2 yg habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: "     
   Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala".               
                                                                        
   Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorg itu memulakannya selepas
   telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya
   tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia
   mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia      
   berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu
   mandi wajibnya tidak sah." Jelasnya lagi.                            
                                                                        
   Mengenai rukun mandi wajib yang ke 2, iaitu menghilangkan najis yg ada
   pada badan, menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika   
   kita ada najis dibadan, najis itu boleh dibasuh serentak dgn mandi   
   wajib. Ertinya membasuh najis dgn mandi itu boleh disekalikan.       
                                                                        
   "Sementara rukun mandi wajib yg ke 3, iaitu meratakan air keseluruh  
   anggota badan yg zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yg ada di    
   badan, sama ada bulu2 yg jarang atau lebat. "jika rambut seseorg itu 
   ditocang atau disanggul, sekirany tak sampai air ke dalamnya, tocang 
   atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula,    
   tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di
   dlm hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.                        
                                                                        
   "Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh         
   menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku,     
   kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula
   boleh dilakukan ketika sedang mandi.                                 
                                                                        
   "Tentang rambut yang diwarnakan pula selain dari INAI, ini lah yang  
   merumitkan. Sebenarnya jika rambut seseorg itu diwarnakan dengan     
   pewarna selain dari INAI, mandi wajib seseorg itu TIDAK SAH!         
                                                                        
   "Oleh itu, seseorg yang mwarnakan rambutnya dgn pewarna selain dari  
   INAI, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada
   rambutnya terlebih dahulu. Tapi untuk membuang pewarna itu pula      
   bagaimana?..ini lah yg rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu   
   sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah.                         
                                                                        
   "Yang menyebabkanmandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada     
   rambutnya tidak sah adalah kerana pewarna yang menyalut rambutnya    
   menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dgn INAI. INAI sebenarnya
   akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut     
   menyebabkan air terhalang ke rambut."                                 
                                                                        
   "Tapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya    
   pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM sekiranya pewarna
   itu tidak bernajis, bukan lah bermaksud menjadi tidak sah?.. Dalam hal
   ini, sukalah saya menyatakan bahawa SEMBAHYANG DAN MANDI WAJIB ITU   
   BERBEZA. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yang berbeza.           
                                                                        
   "Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun 
   mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan    
   perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan    
   perhatian yg serius oleh umat islam.                                 
                                                                        
   Ustaz Haji Mat Jais menegaskan 6 sebab kenapa seseorg itu wajib mandi
   wajib.                                                               
   3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu:-                      
   1. Kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani                  
   2. Keluar air mani                                                    
   3. Mati.                                                             
   3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu:-         
   1. Keluar darah haid                                                  
   2. Nifas                                                             
   3. Melahirkan anak (wiladah).                                        
                                                                        
   "Mandi wajib boleh dilakukan dimana2 dengan menggunakan air mutlak   
   sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.                
                                                                        
   "Bagi pasangan suami isteri yg bersetubuh pula, mereka tidak         
   semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika  
   ingin beribadat. Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu
   malam, jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum
   tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah 
   makruh."                                                             
                                                                        
   Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorg itu tidak boleh      
   melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung
   sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi     
   membolehkan seseorg itu meratakan air keseluruh anggota badannya yang
   zahir.                                      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan