Mandi Wajib yang betul- jgn ambil mudah
Mandi wajib merupakan perkataan yg mudah disebut,ttp jgn tkejut jika
dikatakan byk umat Islam di tanah air kita yg tidak sah mandi wajibnya
kerana tidak melakukannya dengan betul.
Untuk melakukan mandi wajib yg betul,ssorg itu tidak boleh
melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung
shj. Sebalikny, ia mesti dilakukan dlm kedua2 keadaan bg mbolehkan
ssorg itu meratakan air keseluruh anggota badanny yg zahir.
Penolong Pengarah Bahgian Dakwah, Jabatan Keamjuan Islam MAlaysia
(JAKIM), Uztaz Hj MAt Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapaun,
berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di pejabat agama islam
gombak timur dan penceramah, didapati byk umat islam yg tidak
mengetahui perkara ini.
"Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi
salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota
badan yg zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yg dilakukan
oleh ssorg itu juga turut tidak sah. Itu lah akibatny jika tidak
melakukan mandi wajib dengan betul," tegas beliau ketika ditemui di
rumahny di taman sri keramat kuala Lumpur.
Mandi wajib yg juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh
dipandang ringan oleh umat islam. Setiap org yg mlakukanny mestilah
mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib ssorg itu
tidak akan sah.
Rukun mandi wajib ada 3. Pertama, niat. Kedua, menghilangkan najis
di badan. Ketiga,meratakan air keseluruh anggota badan yg zahir.
"Niat mandi wajib: "Shj aku mengangkat hasar besar
kerana Allah Taala."
Atau " Shj aku mandi wajib kerana Allah Taala."
Niat itu di dlm hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai
ke
mana2 bhgn anggota badan.
"Bagi ppuan yg habis haid, niat mandi wajib ialah: " Shj aku
menggangkat hadas haid kerana Allah Taala." Manakala bagi ppuan yg
habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: " Shj aku mengangkat
hadas nifas kerana Allah Taala".
Niat itu jika dilambatkan atau ketika ssorg itu memulakannya slps dia
tlh mbasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibny
tidak sah.
Oleh itu dia mestilah mmulakan kembali niatnya ketika dia
mula
menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat
sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu
mandi wajibnya tidak sah." Jelasnya lagi.
Mengenai rukun mandi wajib yg ke2, iaitu menghilangkan najis yg ada
pd badan, menurut uztaz hj mat jais, menurut imam nawawi, jika kita ada
najis dibadan, najis itu blh dibasuh serentak dgn mandi wajib.
Ertiny mbasuh najis dgn mandi itu boleh disekalikan.
"Sementara rukun mandi wajib yg ke3, iaitu meratakan air keseluruh
anggota badan yg zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yg ada di
badan, sama ada
bulu2 yg jarang atau lebat. "jika rambut ssorg itu ditocang
atau disanggul,sekirany tak sampai air ke dalamny, tocang atau
sanggul itu wajib la dibuka. Bulu2 dlm lubang hidung pula, tidak wajib
dibasuh kerana dianggap batin. Ttp sekiranya, bulu2 di dlm hidung itu
bernajis,ia wajibla dibasuh.
"Mengenai kuku pula, jika di dlm kuku ada kotoran yg blh mhalang
sampai air ke badan khususny di bhgn bwh kuku, kotoran itu
wajiblah dibuang.
Mbuang kotoran di dlm kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang
mandi.
"Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, ini lah yg
merumitnya.
Sbnrny jika rambut ssorg itu diwarnakan dgn pewarna slain inai,mandi
wajib ssorg itu tidak sah.
"Oleh itu, ssorg yg mwarnakan rambutnya dgn pewarna slain inai, jika
dia hendak mandi wajib, dia mestilah mbuang pewarna pd rambutnya
tlebih dahulu. Tp untuk mbuang pewarna itu pula bagaimana?..ini lah yg
rumitnya.
Sedangkan pwarna pd rambut itu sbnrny tidak blh dibuang begitu mudah.
"Yang menyebabkan mandi wajib org yg menggunakan pwrna pd rambutny
tidak sah kerana pwarna itu akan menyalut rambutnya yg menghalang air
sampai ke rambut. Ini bbeza dgn inai. Inai sbnrnya akan meresap
ke rambut, ttp pwarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air thalang
ke rambut."
"tp dlm hal ini, jgn pula ada yg slh phm. Sbnrny pwarna itu
jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM sekiranya pwarna itu tidak
bernajis, bukan lah bmaksud menjadi tidak sah?.. Dalam hal ini,
sukalah sy menyatakan bhw sembahyang dan mandi wajib itu berbeza.
Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.
"Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun
mandi wajib seperti yg telah sy nyatakan ini adalah merupakan perbezaan
sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yg
serius orlh umat islam.
Mengenai sbb2 ssorg itu wajib mandi wajib pula, uztz hj mat
jais menegaskan, ssb2 nya tdiri drp 6 sbb. 3 sbb mlibatkan lelaki
dan ppuan iaitu kerana bersetubuh wpun tidak kuar air mani, keluar
air mani dan mati. Manakala 3 sbb lagi hny mlibatkan kaum ppuan
shj,iaitu keluar darah haid, nifas dan mlahirkan anak(wiladah).
"Mandi wajib boleh dilakukan dimana2 dgn menggunakan air mutlak sama
ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.
"Bagi pasangan suami isteri yg bersetubuh pula,mereka tidak
semestiny mandi slps bsetubuh, ttp diwajibkan mandi ketika ingin
beribadat. Selepas bsetubuh pula, jika ia dilakukan pd waktu mlm,
jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur
itu adalah sunat, manakala tidak bwuduk sblm tidur adalah makhruh."
Tiada ulasan:
Catat Ulasan