CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Assalamualaikum

untuk pengetahuan anda
segala posting yang di terbitkan di dalam blog ini
adalah sumber/artikel/cerita dari mailbox saya yang telah
dikongsi oleh rakan rakan group

jadi..janganlah anda menuduh saya mengambil,mengedit dan selain nya dari mana mana fakta
kerana niat saya hanya untuk berkongsi sumber/artikel/cerita
yang telah saya baca

harap maklum

ikhlas
sweetmiko

Sabtu, 31 Mac 2012

PAHALA: 10,700,?


PAHALA: 10,700,?

Daripada Abu Hurairah r.a daripada Rasulullah saw Baginda bersabda maksudnya: "Segala amal kebajikan anak Adam itu dilipat-gandakan pahalanya kepada sepuluh hinggalah ke 700 kali ganda kecuali puasa, sesungguhnya puasa itu adalah untukKu dan Aku (Allah) memberikan balasan pahala kepadanya, kerana dia (orang yang berpuasa) telah meninggalkan syahwat dan makan minumnya kerana Aku." (Hadith Qudsi Riwayat Muslim)

Pengajaran daripada maksud hadith:

1.                  Allah swt yang maha kaya mampu menganugerahkan ganjaran yang maha hebat kepada sesiapa yang dikehendaki sesuai dengan kehebatan dan keagunganNya.

2.                  Kita patut berasa amat bangga kerana Allah swt sendiri memantau terus ‘ibadah yang kita lakukan untukNya dan di masa yang sama menjadikan kita bersungguh-sungguh dengan setiap ‘amalan yang kita kerjakan.

3.                  Mereka yang tidak menyahut atau mempedulikan tawaran daripada Allah swt ini boleh dianggap sebagai seorang yang sombong kepada Allah swt.

4.                  Orang yang berpuasa dengan mengharapkan segala janji dan ganjaran dari Allah swt tetapi tidak melakukan solat seumpama seseorang yang membina sebuah rumah tanpa mendirikan tiang.

5.                  Apakah yang lebih manis dan lebih indah daripada melakukan sesuatu yang pastinya akan menyebabkan dan mendatangkan kasih sayang kekasih kita iaitu Allah swt ?.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan