CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Assalamualaikum

untuk pengetahuan anda
segala posting yang di terbitkan di dalam blog ini
adalah sumber/artikel/cerita dari mailbox saya yang telah
dikongsi oleh rakan rakan group

jadi..janganlah anda menuduh saya mengambil,mengedit dan selain nya dari mana mana fakta
kerana niat saya hanya untuk berkongsi sumber/artikel/cerita
yang telah saya baca

harap maklum

ikhlas
sweetmiko

Jumaat, 6 April 2012

Topik : Alam Rumah Tangga - Tersinggung sikap mentua

 Topik : Alam Rumah Tangga
 
Soalan 
 
Tersinggung sikap mentua

SAYA berasa cukup tersinggung apabila ibu mentua mengatakan dia membenci saya. Malah pernah menghina serta menyuruh saya saya menceraikan anaknya.

Sebab itu, saya berjanji tidak akan pulang lagi ke rumah mentua kerana benar-benar terasa diri dihina atas perbuatannya itu. Berdosakah jika saya membenci sikapnya itu? 

Jawapan

ISLAM amat menitik beratkan hubungan silaturahim. Sikap saling membenci dan memutuskan hubungan sesama saudara dilarang sekali dalam Islam. 

Sekiranya berlaku perselisihan, mereka hendaklah didamaikan dan tali persaudaraan perlu disambung semula. Allah berfirman yang bermaksud: “Sebenarnya orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikan di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat”. (Surah al-Hujurat ayat 10). 

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Tidak masuk syurga orang yang memutuskan hubungan kekeluargaan”. (Hadis riwayat Muslim) 

Menghubungkan silaturahim banyak manfaatnya antaranya Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang ingin dilapangkan rezekinya dan dipanjangkan usianya, hendaklah dia memelihara hubungan silaturahim”. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim). 

Justeru, jangan simpan perasaan benci dan dendam terhadap ibu mentua anda itu. Maafkan perbuatan serta keterlanjuran kata-katanya itu kerana sebagai menantu, kita perlu menghulurkan tangan kemaafan kepada mentua.


Sumber :

Tiada ulasan:

Catat Ulasan